021-88750618

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶

گزارش سومین کنفرانس و نمایشگاه مستربچ و کامپاندهای پلیمری

دبیر سومین کنفرانس مستربچ و کامپاند گفت: ویژگیهای صنعت مستربچ دانش بینان، به روز بودن و نقش واسطه ای بین صنایع بالادستی و تکمیلی است و باید بدانیم اگر رویکرد ما گسترش صنایع تکمیلی است پس باید کامپاندینگ توسعه پیدا کند.

به گزارش اینپیا؛ عباس مؤید، پس از اعلام برنامه در سخنانی اظهار داشت: مهمترین چالش صنعت مستربچ غیرفعال بودن بخش عظیم نصب شده است این صنعت با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند.

 وی افزود: اگر یک میلیون تن مواد در اختیار پتروشیمی ها باشد ۱۰۰۰ نفر فعال می شوند اما اگر یک میلیون تن مواد در اختیار مستربچ باشد چند هزار نفر فعال می‌شوند.

دبیر کنفرانس مستربچ و کامپاند، در رابطه با بحث صادرات گفت: عدم ثبات در قیمت و شرایط مواد، صادرات را تحت تاثیر قرار داده است من به عنوان مهندس فعال در این بخش وقتی آمار صادرات را می بینم تأسف می خورم.

وی خاطر نشان کرد: چین با زغال سنگ پروپیلین تولید می‌کند و در آینده خریدار مواد ما نیست.

عباس مؤید در ادامه سخنان خود افزود:  صنایع تکمیلی واردات محور است مستربچ و کامپاند وارد کشور می‌شود و تولید کننده داخلی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از قطعات خودرو و لوازم خانگی که با کامپاند تولید شود به صورت کامل وارد می‌شود و این خیلی دردآور است.

 دنیا مواد (اولیه) ما را می‌گیرد سه برابر به ما می‌فروشد / سرمایه گذاری در صنایع مکمل دیگر توجیه اقتصادی ندارد

پدرام سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس و نمایشگاه مستربچ و کامپاندهای پلیمری گفت: پیش از برنامه اول توسعه، مسیر واردات بود که بعد از برنامه اول صادرات پررنگ شد و اوج این سیاست در برنامه سوم بود که سرمایه گذاری سنگینی در آن صورت گرفت.

وی افزود: بعد از این سرمایه گذاری رکود سنگینی پتروشیمی را گرفت دلیل هم این بود که بعدش نمی دانستیم چه کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: سیاست جایگزینی صادرات این بود که رفتند ببینند روی چه بخشی سرمایه گذاری کنند که بیشترین اشتغال و صادرات را ایجاد کنند و تبعات سیاست قبلی را مدیریت کنند اما ما اینکار را نکردیم.

پدرام سلطانی افزود: ما وارد بخش توسعه صنعتی نشدیم. مزیت‌های کشور را در صنایع مادر مستهلک کردیم. سرمایه گذاری در صنایع مکمل دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با مشکلات قیمتی در بورس کالا گفت: نگاهی به چند محصول پلیمری نشان می‌دهد قیمت جهانی پی وی سی اس ۶۰ نشان می‌دهد که تولید کننده داخلی بازار بورس کالا کارآمدی ندارد و بورس به جای اینکه قیمت را در بازار شفاف کند فاصله را بسیار زیاد کرده است و شکاف قابل توجهی در این دو سال که بازار را مطالعه کردیم وجود دارد.

پدرام سلطانی در ادامه گفت: ساختار هزینه این صنعت هم بگویم : ۶۰ درصد مواد اولیه است. پس باید روی مواد و نحوه کاهش باید تمرکز شود. قیمت های وارداتی بیشتر از صادرات است هنوز هم سهم واردات بیشتر از صادرات است.

وی افزود: هر تن صادرات ۷۲۰ دلار است ک هر تن واردات ۱۹۲۰ است. یعنی دنیا مواد (اولیه) ما را می‌گیرد سه برابر به ما می‌فروشد. طنز تلخ این است که تولید کننده در ترکیه و چین و هند مواد را از تولید کننده داخلی ارزانتر می گیرد.

سلطانی ضمن اشاره به موضوع معافیت های مالیاتی مواد اولیه در پتروشیمی گفت: پیشنهاد اتاق تشکل‌ها این است که معافیت مالیات مواد اولیه پتروشیمی قطع شود استرداد هم جزء یا کل متوقف شود تا توجیه اقتصادی فروش داخلی ایجاد شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد: اگر یک میلیون تن از محصولات پلیمری بالا دستی را در داخل فراوری کنیم؛ 1/4 میلیارد درآمد صادراتی داشته و حداقل 35 هزار نفر شغل مستقیم ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: باید مشوق‌ها برای توسعه ظرفیت‌های پتروشیمی بیشتر شود. به جای تکیه بیش از حد بر بورس کالا، باید رگولاتوری با تعریف صحیح به وجود بیاید و ایراد دیگری که وجود دارد مشوق‌های صادراتی است که برای صنایع مادر باید حذف شود و مشوق‌های محیط زیستی ایجاد شود. در عسلویه امکان تنفس وحود ندارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در رابطه با مالیات صنایع مادر پتروشیمی و میزان خوراک آنها گفت: صنایع مادر پتروشیمی به طور متوسط ۱۰ درصد مالیات و ۶۳ درصد خوراک دارند و پیشنهاد ما این است که:  مالیات به ۲۰ درصد و مواد ۵۳ درصد شود. با این شیوه هر سه ضلع این صنعت سود می‌کند. هم تکمیلی هم پتروشیمی و هم دولت.

پدارم سلطانی ادامه داد: چین همین کار را انجام داده به رغم اینکه مواد اولیه پتروشمی ندارد اما اینکار را کرده است. باید از شرایط قفل شده فعلی خارج شویم باید از تجارب دنیا استفاده کنیم.این بسته تقدیم دولت می‌شود البته جلساتی بوده و امیدوارم بتوانیم با توجه دولت، این‌کار را بکنیم.

وی افزود: در دولت تضاد منافع داریم به همین خاطر وقتی که بسته روی میز دولت است هر کسی از نگاه خودش می گوید اما دولت باید منافع ملی را در نظر بگیرد. دولت توجه کند ممکن است وزارت نفت سود نکند اما وزارت صنایع سود می‌کند و در نگاه کلان این به نفع منافع ملی است

مهمترین مسئله در مستربچ موضوع بازار است

رضا محتشمی پور، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در سومین کنفرانس مستربچ و کامپاند طی سخنانی گفت: پارسال گفتم صنایع پتروشیمی وارد صنعت کامپاند می‌شوند فکری بکنید، اما زمانی این اتفاق افتاد که دیگر انجام شده بود.

وی افزود: پتروشیمی ها دارند وارد کامپاند می‌شوند و البته این فرصت هم هست چون نیاز به شما دارند که وارد بازار شوند، به شرطی که شما هم به آن فکر کنید و با فکر، وارد شوید. صنعت پتروشیمی ذاتا نمی‌تواند خودش دانش فنی را به دست بیاورد و به شما نیاز دارد در این خصوص، این هم فرصت دیگری است.

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در همین زمینه ادامه داد: بخشی که آن روز ورود کرده به کامپاند همکلاسی های شما در امیرکبیر و شریف هستند و این یعنی هم زبانی وجود دارد.

موضوع همکاری با پتروشمی را جدی بگیرید جون مجبور است برای ورود به بازار با شما همکاری کند.

رضا محتشمی پور، ضمن اشاره به صحبت های سلطانی و در پاسخ به پیشنهاد وی گفت: به (آقای پدرام) سلطانی حرفی بزنم اگر جسارت نیست پکیجی که گذاشتید، پوست موز است زیر پای سیاستگذاران و این به ضرر صنعت است.

وی افزود: ما در سال آینده به دلیل پایان گرفتن معافیت ها نگرانی جدی ای بابت بیرون رفتن پتروشیمی ها از بازار داخلی داریم و مثلا (پتروشیمی) جم ۹۵ میلیارد ضرر ثبت خواهد کرد اما این حرف را شازند نمی‌زند. پتروشیمی شازند بیشترین تولید داخل را دارد. شما این را هیچ وقت ندیدید چرا؟

رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی  در ادامه خطاب به صحبت های پدرام سلطانی و برنامه پیشنهادی اتاق بازرگانی ایران گفت: این برنامه ها که نوشتید به خاطر عدم شناخت از صنایع بزرگ است.

 

منبع و متن کامل در: http://inpia.ir/shownews/9414

اطلاعیه 021-88750618 کانال تلگرام 09036258539 اینستاگرام