021-88750618

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

تولید سطوح جاذب گازهای آلاینده‌ هوا

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، موفق شدند سطوحی را تولید کنند که قادر است گازهای آلاینده‌ هوا از قبیل مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را جذب کند. در این طرح مواد نانو کامپوزیتی تولید شده است که از خاصیت فتوکاتالیستی برخوردارند.دکتر الهه کوثری مجری طرح، درباره استفاده از فوتوکاتالیست‌ها به‌عنوان راه‌ حل اساسی برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی گفت: فرایند فوتوکاتالیستی، یک فرایند اکسیداسیون پیشرفته است که از انرژی نور برای فعال کردن فوتوکاتالیست استفاده می‌کند. این مواد هنگامی ‌که در معرض گازهای آلا

هدف از اجرای این طرح تولید فوتوکاتالیست‌های نانو کامپوزیتی حاوی گرافن است که قادرند مولکول‌های گازهای سمی از قبیل مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را با بازدهی بالا تخریب کنند. به گفته‌ این پژوهشگر، گازهای مونواکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به‌ سختی اکسید می‌شوند. تصفیه‌ هوا به کمک فوتوکاتالیست‌های سنتز شده در این طرح به دلیل ارزانی، بازدهی بالا، عدم سمیت و همچنین تولید محصولات جانبی بی‌ضرر ناشی از اکسید گازهای آلاینده‌ها، می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر روش‌های تصفیه‌ هوا باشد. همان‌گونه که اشاره شد مواد تولید شده در این طرح، در قالب یک نانو کامپوزیت هستند که اکسید تیتانیوم و گرافن عامل دار شده با کبالت اجزای آن را تشکیل می‌دهند. در این مواد دو جزئی، همزمان از خاصیت فتوکاتالیستی اکسید تیتانیوم و قابلیت تشکیل کمپلکس گرافن عامل دار شده، استفاده‌ شده است که این موضوع موجب افزایش بازدهی این مواد نسبت به مواد مشابه شده است.
تخریب نیتروژن اکسید به میزان ۵۱ درصد و مونواکسید کربن به میزان ۴۶ درصد را نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر فتوکاتالیست‌ها مطلوب‌تر است.این تحقیق حاصل همکاری دکتر الهه کوثری (عضو هیأت ‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و نعیمه سیف وند (دانشجوی دکترای شیمی کاربردی این دانشگاه) است. نتایج این کار در مجله‌ RSC Advances (جلد ۵، شماره ۱۱۴، سال ۲۰۱۵، صفحات ۹۳۷۰۶ تا ۹۳۷۱۶) منتشر شده است.

اطلاعیه 021-88750618 کانال تلگرام 09036258539 اینستاگرام